Bruinvisch

De Bruinvisch zoekt een nieuwe eigenaar!


Jachtbotter De Bruinvisch, bijzonder, uniek varend monument


Al 25 jaar genieten wij van de Bruinvisch maar nu zullen we helaas afscheid moeten nemen van dit heerlijke schip. We kunnen boeken vol schrijven maar de echt serieus geïnteresseerden kunnen zich bij ons melden en alles van de Bruinvisch te horen en te zien krijgen.

De Bruinvisch is gebouwd op de scheepswerf van Janus Kok te Huizen. Kok bouwde vroeger alleen vissersvaartuigen. Na de afsluiting van de Zuiderzee werden door hem een twintigtal botterjachten gebouwd. Daarna legde hij zich toe op de eveneens bekende zeeschouwen.


De Bruinvisch is gebouwd naar een ontwerp van H.C.A. van Kampen, zoals gepubliceerd in de Waterkampioen van 27 juni 1942.

De bouw van de Bruinvisch ving aan in 1943. Gedurende de oorlogsjaren stond de bouw stil. In 1944 werd door de bezetter aan stuurboordzijde een gat in de romp gehakt om te voorkomen dat het gebruikt zou worden als vluchtschip naar bevrijd Zuidelijk-Nederland. De Bruinvisch werd in 1945 te water gelaten.


De opdrachtgever en tevens eerste eigenaar was de heer Murk Lels Pzn., te Maassluis, directeur van W.A. van den Tak’s bergingsbedrijf N.N., nu Smit Tak International.

In 1953 verkocht de heer Lels de Bruinvisch aan de heer M. Faber, te Amsterdam. In juni 1956 kocht de huidige eigenaar, J.H. Eyssen, te Heiloo de Bruinvisch



 .............................................................................


           

Tot zover de tekst uit de brochure van 1994:

                           “Botterjacht Bruinvisch”



In mei 1994 kochten wij, Willem en Matteke de Vries, de Bruinvisch, van de familie Eyssen.


Na zevenentwintig jaar genieten van dit prachtig schip moeten wij helaas afscheid nemen van De Bruinvisch. 



                          Vraagprijs: € 59.000


                SSRP lid : plaquettenummer 117

Technische gegevens van De Bruinvisch

Historie groot onderhoud:

  • 1957-1971: Hakvoort te Monnickendam
  • 1971-1974: Van der Meulen te Sneek
  • 1974-1994 Scheepstimmerwerf “de Hoop” te Workum


1994- heden:

  • Jaarlijks onderhoud aan lakwerk, vlak schoonmaken en oliën met lijnolie
  • Nalopen touwwerk en zeilen
  • Elke 2 jaar hellingbeurt bij Scheepstimmerwerf de Hoop te Workum
  • In 2012-2013 is een ingrijpende restauratie uitgevoerd door Harold de Lange van scheepstimmerwerf De Hoop. De gehele achterzijde en berghout en gangen zijn toen vervangen.

Techniek:

  • Motor: Twee-cilinder Sabb-2JHR
  • 30HP-DIN-B, ofwel 22 KW bij 1900 R.P.M.
  • Ingebouwd winter 1986/1987 bij Abma’s Jachtwerf “De Domp”, Sneek)
  • B.W. Boat Gearbox
  • Grote drieblad schroef met smeernippels aan binnen- en buitenzijde en zinkanodes in de directe omgeving
  • Geel koperen brandstoftank, inhoud ca. 50 liter en vier Jerrycans, elk 10 liter
  • Gesloten koelvloeistofsyteem, inclusief omleiding naar verwarmingskachel (Teddy Defroster) met blower in het vooronder.
  • Dashboard: temperatuurmeter koelvloeistof, oliedrukmeter, ampèremeter .
  • Twee Acculaders

Scheepslengte: 11 meter

Breedte: 3.60 meter


Zeilen:

De zeilen zijn in 2014 nieuw gemaakt door zeilmakerij Zwaan te Stavoren. Wit dacron 9.5 oz


  • Grootzeil 33.9 m2
  • Stagfok 20 m2
  • Botterfok 27.8 m2
  • Kluiver 15 m2

 

  • Fokhuik van Zwaan
  • Grootzeilhuik van De Boer Akkrum




Foto-impressie van De Bruinvisch